Cisco VPN Bluescreen / Blåskärm vid anslutning / connection

Ett problem som jag stötte på vid ominstallation av min IBM Thinkpad Z60m, (min MacBookPro måste på lagning eftersom den har fått en svart skärm) var att jag efter installationen av Cisco VPN klienten fick blåskärm så fort jag angett mitt lösenord och tunneln skulle sättas upp.
När jag sökte på problemet förstod jag att det förmodligen var en kombination av min F-secure brandvägg och VPN som hängde upp sig. (Även om det är konstigt eftersom jag haft både VPN & samma brandvägg på denna datorn tidigare  – men det är väl så att man skall råka installera saker i en viss ordning.)

Hur som helst – lösningen:

  1. Starta datorn i felsäkert läge (håll ner F8 när datorn startar)
  2. När du loggat på i felsäkert läge går du in på administrationsverktyg -> Tjänster (Adminverktygen kan finnas antingen i din startmeny, annars förmodligen i kontrollpanelen)
  3. Dubbelklicka på ”Cisco VPN …” tjänsten och ställ om den till att starta ”Manuellt”
  4. Starta om datorn normalt
  5. Högerklicka på ”Den här datorn”, välj ”Egenskaper”, fliken ”Maskinvara”, knappen ”Enhetshanteraren”
  6. Klicka på ”Visa” i övre menyn och välj ”Visa dolda enheter”
  7. Under rubriken ”Icke-plug and Play-drivrutiner” leta efter ”vsdatant”
  8. Högerklicka på ”vsdatant” och välj ”Inaktivera”
  9. Starta om datorn (som du blir uppmanad)
  10. Starta tjänsten ”Cisco VPN…” igen (du kan samtidigt ställa om den till att startas automatiskt)
  11. Prova att ansluta igen till din VPN-förbindelse

Kommentarer

3 svar till ”Cisco VPN Bluescreen / Blåskärm vid anslutning / connection”

  1. Hej,

    jag försökte mig på din lösning, vilket funkade bra… en gång. Sedan blev det BSOD igen. Har du månne råkat ut för fler blåskärmar eller fungerade den här lösningen 100% för dig?

    Tack på förhand.

  2. Sorry Peter, verkar inte som notifieringen om kommentarer fungerade här.

    Angående lösningen så har jag gjort två ominstallationer och bägge gångerna har detta varit den precisa lösningen.

    När du skriver att det fungerade en gång, menar du att det vid nästa omstart slutade att fungera? Kanske du kan kolla så att ”vsdatant” inte aktiverats igen?

    Berätta gärna hur det går!

    mvh Thomas

  3. Halloj!

    Nu är problemet löst. Lösningen var:

    1. Avinstallera Cisco:s VPN-klient och F-Secure
    2. Starta om
    3. Installera Cisco VPN-klient
    4. Starta om
    5. Installera F-Secure
    6. Starta om

    Hoppas det hjälper någon annan!